Här är det ”SJÄTTE STEGET”, här fokuserar vi på arbetsmiljön i
organisationen – för en säker, trygg och hälsosam arbetsplats.

Produktivitet, trivsel och välmående är ett resultat av ett framgångsrikt arbetsmiljöarbete.
För att nå dit krävs ett engagemang för arbetsmiljöfrågorna och att du som chef, arbetsledare och skyddsombud har rätt kunskaper och konkreta arbetsmetoder.
Denna del i ledarskapsprogrammet ger dig en god förståelse för de grundläggande principerna för en säker och hälsosam arbetsmiljö. Vi fokuserar både på teoretiska kunskaper och praktiska verktyg för att hantera arbetsmiljörisker och främja välmående, trivsel och goda prestationer på arbetsplatsen.
Här sätter vi perspektiv på arbetsmiljöarbetet genom att inkludera både det efterhjälpande, det förebyggande och det främjande perspektivet.
Efter den här delen får du med dig kunskaper och metoder för att uppfylla arbetsmiljölagens krav men också verktyg för att leda ett klokt arbetsmiljöarbete i ständig förändring med fokus på att utveckla arbetsplatsens friskfaktorer.
Målet med dessa dagar är att du ska:
- Få kunskap för att kunna identifiera och hantera både fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågor.
- Genomföra en plan för ditt fortsatta arbetsmiljöarbete utefter förutsättningarna i din verksamhet, förutsättningar som både inkluderar de högsta riskerna och de största möjligheterna till utveckling och förbättring.
- Känna dig trygg med var du kan söka vidare information och svar på dina frågor i ditt fortsatta arbetsmiljöarbete.
Ur innehållet:
- Genomgång av arbetsmiljölagen och de viktigaste föreskrifterna som styr arbetsmiljöarbetet på din arbetsplats.
- Ansvarsfördelning – arbetsgivare och arbetstagare har ansvaret för att skapa och upprätthålla en god arbetsmiljö.
- Systematiskt arbetsmiljöarbete – en kontinuerlig process för att identifiera, bedöma och åtgärda risker i arbetsmiljön.
- Särskilt fokus ligger på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Här tas begrepp som arbetsbelastning, arbetsstruktur, arbetsrelaterad stress och arbetsplatsklimat upp.